Kirjoitettu 4.8.2020

Kuntavaalistartti Haapavedellä 8.8.klo.14.00-17.00.

Kuntavaalistartti Haapaveden HalpaHallilla la 8.8. klo 14-15. Kansanedustajat Sebastian Tynkkynen ja Ville Vähämäki paikalla klo 15.00-16.00. Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan. Paikalla tarjolla makkaraa, kahvia, mehua ja pullaa. Järjestäjänä Pohjois-Pohjanmaan perussuomalaisten piirihallitus ja Haapaveden paikallisyhdistys.

Kirjoitettu 22.9.2019

Haapavesi syksyllä 2019

”Haapavesi kotiseutu kaunis kolkka Pohjanmaan, sua synnyin kehtoani aina tahdon rakastaa…” Näin oli ennen. Haapavesi oli Pohjanmaan helmi monine järvineen ja kauniine luontomaisemineen. Raskain sydämin tänä päivänä joudun toteamaan, että enää ei ole näin. Haapavesi on raskaasti ylivelkaantunut holtittoman politiikan johdosta ja valo tunnelin päässä on lähes sammunut. Haapavesi on lähes kriisikunta. Tilannetta ei helpota se, että suunnitellaan uutta koulukeskusta, johon keskustakokoomusvasemmiston mielestä kuuluisivat luokka-asteet 5-9 ja lukio. Hintalappu tälle koulukompleksille olisi noin 20 miljoonaa euroa. Millä rahalla tämä rahoitettaisiin? Velkarahalla, sanoisi talousjohtaja. Velkarahalla seuraavat 20 vuotta, kuten hän ilmaisi valtuuston eräässä iltakoulussa. Lainaa hoidettaisiin lainalla seuraavat 20 vuotta, jotta itse päättäjät ja nykyiset virkamiehet ehtisivät alta pois eläköitymisen myötä. Siirrettäisiin velkapommi vastuuttomasti seuraavalle sukupolvelle. Ei näin, ei näin! Tällainen vastuuttomuus tulee saattaa edesvastuuseen teoistaan. Tämä omanedun tavoittelijajoukon tulee kantaa vastuunsa. Tämä nykyinen virkamies. ja luottamusmiesjohto ajattelee vain itseään ja omaa selviytymistään. Tällainen ei ole vastuullista päätöksentekoa vaan juurikin päinvastoin. Vaikeina aikoina tulisi elää nyörit tiukalla. Tehdään vain se välttämätön, mikä on pakko ja pyritään vaikeiden aikojen ohitse mahdollisimman pienillä vaurioilla.

Keskustapuolue kokoomuksen ja vasemmiston tuella on kuitenkin tappamassa sivukylien koulut, kaikki neljä. Ja siinä samassa myös vuodeosaston, koska se on osa kokonaispakettia. Vasemmiston Ville Saukkokin on lähtenyt tappajaisiin mukaan vaikka on aina esittänyt olevansa väkivaltaa vastaan. Saukko on kavalista kavalin. Hän on aikansa elänyt ja hänen pitäisi antaa tilaa nuoremmille, jotka päättävät omasta tulevaisuudestaan. Saukko on nyt uhraamassa kotikuntansa sivukylien elinvoimaisuuden keskustaa nuollakseen. Tätä ei jaksa ymmärtää. Mutta näinhän Ville Saukko on toiminut koko poliittisen uransa ajan. Saukko on ollut keskustan nöyrä palvelija ja ”vasen käsi” niin kuin kansan keskuudessa hänestä puhutaan. Puhuu paljon, mutta ei ole valmis tekemään mitään, mikä on keskustan agendaa vastaan. Villen aika on ohi ja uusia tuulia nousee, onneksi, hänen tilalleen. Vasemmistokin voi miettiä, että tällainenko on vasemmiston aatesuunta? Kylien ja sitä kautta kaupungin tappaminen? Pekkala, Sirviö ja Järvenpää menivät niin kuin lapsivesi Villen perässä. Villen ihannointi tulee koitumaan näiden vasemmistokepulaisten kohtaloksi.

Myös keskustalaisille sanoisin painavan sanan. Miten pitkään elätte vanhoillisessa keskustahurmoksessa ja – uskollisuudessa? Kuinka alas pitää vajota, ennen kuin huomaatte, miten häikäilemätön keskusta on toimissaan ja päätöksenteossaan. Siellä on kolme neljä tyrannia, jotka päättävät asioista ja pakottavat lammaslauman seuraamaan heidän päätöksiään. Tehkää parannus ja uskokaa, että myös itseen ja omiin ajatuksiin voi luottaa ja hyljätä keskustan harhaanjohtavat ja pienen piirin oman edun tavoittelevat päätökset. Seuratkaa päätöksentekoa ja huomatkaa, kuka tai ketkä ajavat tavallisen ihmisen asiaa. Jos unohdatte keskustahurmoksen, niin huomaatte, että on yksi puolue, joka pyrkii rehellisyyteen ja oikudenmukaisuuteen päätöksenteossa. Se on Perussuomalaiset. Ei oman edun tavoittelua, ei hyvävelijärjestelmää, ei epäoikeudenmukaisuutta vaan puhtaasti rehellisyyteen perustuvaa päätöksentekoa. Keskustalaiset on opetettu syntymästään saakka uskollisiksi keskustalaisuuteen. Onko se oikein? Onko se aivopesua, jotta valta säilyy keskustan sisäpiirillä ja valtaeliitillä? Olkaa rehelliset itsellenne ja tehkä muutos politiikaan ja päätöksentekoon. Äänestämällä perussuomalaisia saatte rehellisen ja oikeudenmukaisen joukon päättmän asioistanne. Rehellisyys tulee koskettamaan monia, kun järjestelmä ei enää suosikaan heitä, mutta se tulee palauttamaan uskon oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoiseen yhteiskuntaan.

Kohta 7 vuotta valtuutettuna oleena voin todeta, että senttiäkään en ole hyötynyt politiikassa; päinvastoin. Aikaa ja rahaa on kulunut ihmisten oikeuksien ja oikeudenmukaisten päätösten eteen. Rehellisyys ja oikeudenmukaisuus ja inhimillisyys ovat johdattaneet päätöksentekoa. Sen ovat kuntalaiset viime aikoina huomanneet. Aamusta iltaan, päivästä toiseen, kuntalaiset soittavat ongelmistaan ja asioista, joihin pitäisi puuttua. Välillä omat voimat ovat loppumassa, kun yhteydenottoja tulee niin paljon ja aamusta yöhön asti. Välillä, mutta harvoin,. joudun sulkemaan puhelimen oman jaksamisen takia. Lapsesta saakka olen oppinut auttamaan ihmisiä välittämättä omasta itsestään tähän päivään saakka.

Elämä ei ole ollut omalla kohdallakaan pelkkää auvoista auringonnousua vaan päinvastoin; raskasta ja kivikkoista. Paljon on tullut virheitä tehtyä ja monta asiaa tekisi toisin. Mennyttä ei takaisin saa, mutta tulevaa voi rakentaa. Kun aloitin politiikassa, olin Haapaveden haukutuin ihminen, ja monestikin ansaitusti. Kielenkäyttö ei ole kaunista kuultavaa eikä sen ollut tarkoituskaan olla. Politikkojen kravattikieli ja tyhjänpuhuminen puhumalla paljon sanomatta mitään, ei kuulu tapoihini. Suora ja väkevä suomenkieli on ainoa, jota kansa ymmärtää. En ole lähtenyt politiikkaan lepertelemään vaan tekemään työtä oikeiden asioiden puolesta. 7 vuoden aikana olen joutunut huomaamaan, miten läpimätä on kaupunkimme toimintakulttuuri. Virkamiesjohto ja muutama kepuvaltuutettu vievät kaupunkia kuin litran mittaa. Oma etu ja kavereiden etu ensimmäisenä. Tätä paskaa vastaan olen taistellut ja tulen taistelemaan niin kauan kuin kuntalaiset valitsevat luottamustehtäviin. Se on kuntalaisten käsissä. Kun toisin käy ja valtakirja otetaan vaaleissa pois, siirryn taka-alalle ja annetaan muiden hoitaa asioita.

Tällä hetkellä on meneillään 4 tutkintapyyntöä poliisilla ja muutama muu asia eri viranomaistahoilla ministeriöstä aluehallintovirastoon. Kaikki tämä, koska koen, että jotkut käyttävät asemaansa ja valtaansa väärin.

Ilkka Repo/ kaupunginvaltuutettu/ perussuomalaiset

Kirjoitettu 22.9.2019

Koulutustapahtuma Haapavedellä 21.9.2019

Oli hieno koulutustapahtuma Haapavedellä 21.9. 2019. Haapavedelle saapui koulutukseen osallistujia 6 eri kunnasta: Reisjärveltä, Sievistä, Oulaisista, Nivalasta, Kärsämäeltä ja tietenkin Haapavedeltä. Jaana Vesterinen-Prähky Helsingistä kävi kouluttamassa perussuomalaisia Pekasos-kouluttajana puolueen kotisivujen tekemisessä. Reilun 5 tunnin koulutuksen aikana saimme paljon uutta oppia ja evästeitä tulevaisuutta ajatellen. Kiitos kaikille mukana olleille ja erityinen kiitos Jaanalle, kun saapui meitä kouluttamaan tänne Pohjois-Pohjanmaalle. Kiitokset myös piiripäälikölle Ahti Moilaselle, joka toimi hovikuljettajana kesken kiireisen päivohjelmansa Jaanan tuodessa ja hakiessa Haapavedeltä. Loistava päivä. Oli upeaa myös tavata lähikuntien väkeä lämpimissä tunnelmissa. Jatketaan samoissa merkeissä ja pidetään yhteyttä!
Terv. Ilkka Repo Haapaveden paikallisyhdistyksen sihteeri
Kirjoitettu 4.7.2019

Haapaveden perussuomalaisten kevätkausi 2019

Haapaveden perussuomalaisilla on ollut vilkas ja työntäyteinen kevät. Kahdet isot vaalit takana ja paikallispolitiikassakin on tapahtunut paljon. Haapaveden perussuomalaiset ovat olleet aktiivisesti mukana molempien vaalien taustatapahtumissa. Haapavesi ei asettanut vaaleihin omaa ehdokasta, vaan yhditys teki päätöksen nivalalaisen Eero Erkkilän tukemisesta.

Eduskuntavaalien eteen teimme töitä jakamalla puolueen lehteä, vaalijulkaisua ja ehdokkaiden henkilökohtaisia vaalimainoksia lähes kaikkiin Haapaveden kotitalouksiin kaksi kertaa kevään aikana ennen vaaleja. Haapaveden perussuomalaiset järjestivät useita telttatapahtumia Halpa-Hallin edessä aina kun joku ehdokas tuli Haapavedelle. Näitä tapahtumia kertyikin melko runsaasti. Lisäksi kuljimme naapuripaikkakunnilla avustamassa paikallisia perussuomalaisia tapahtumien järjestämisessä tai muuten olemalla paikalla näkyvästi esillä. Vierailimme ainakin Oulaisissa, Ylivieskassa, Nivalassa, Pyhäjärvellä, Kärsämäellä ja Kestilässä.

Vaalityö kannatti ja tuotti hedelmää. Eduskauntavaaleissa Haapavedellä perussuomalaisia äänesti 21,3 prosenttiä äänestäneistä. Se on aivan uskomaton tulos. Samoin eurovaaleissa perussuomalaiset saivat Haapavedellä lähes 19 prosentin kannatuksen. Perussuomalaisten Haapaveden yhdistyksen hallitus kokoontui säännöllisesti kevään aikana. Hallitus on ollut kiitettävän aktiivinen ja lähes kaikissa kokouksiaa kaikki jäsenet pääsääntöisesti paikalla.

Jäsenhankinta on onnistunut aivan uskomattoman hienolla tavalla viimeisen puolentoistavuoden aikana. Lähdimme noin 10 jäsenestä liikkeelle ja nyt jäsenmäärä on reilusti yli 60!

Nyt jälkikäteen ajatellen sinisten lähtö (Viinalat ja Vatjus) perussuomalaisista oli yhdistykselle piristysruiske. Liian kauan yhdistys oli polkenut paikallaan ja toimi lähinnä rutiininomaisesti. Sinisten lähdön jälkeen toiminta on aktivoitunut valtavasti ja se näkyy muun muassa jäsenhankinnassa, sekä ennen kaikkea perussuomalaisten äänimäärissä eduskunta- ja eurovaaleissa.

Nyt vietämme ”kesätaukoa” politiikassa. Kuukauden kuluttua alkaa raskas kunnalispolitiikan vuosi. Keskustapuolue on ajanut Haapaveden talouden hyvin syvälle kurimukseen ja alijäämää tulee vuosi toisensa perään ja aina vain entistä suurempana. Tämä ei sinänsä ole yllätys, sillä lahes 20 vuotta on talous ollut miinuksella melkein joka vuosi. Onkohan kaksi kertaa tulos ollut aidosti positiivinen. Näihin ei ole vain reagoitu, kun ylijäämätilillä on ollut aina katetta ja alijäämät on sillä kuitattu. Kaupunki on vippaskonstein pyrkinyt pitämään talouden positiivisena. Viimeisin silmänkääntötemppu oli vesilaitoksen yhtiöittäminen ja sitä kautta talouden saattaminen kaupungin emokonsernin kohdalla positiiviseksi pariksi kolmeklsi vuodeksi. Tämä vippaskonsti tulee eteen reilun kahden vuoden kuluttua, kun lopputulokseen lasketaan kaikki kaupungin velat, myös tytäryhtiöiden.

Vastuullien politiikka ei toimi edelleenkään keskustakokoomusakselilla eikä virkamiesjohdossa. Ylimitoitettu kouluhanke on siitä osoituksena. Vanhan koulun peruskorjaamisen talousarviota ja mahdollisuuksia ei edes suostuttu tekemään, vaikka monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että se olisi hyvinkin korjattavissa ja vain murto-osan kustannuksilla nykyisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Rahat tähän mielettömyyteen aiotaan ottaa sulkemalla terveyskeskuksen vuodeosasto, lakkauttamalla sivukylien koulut, myymällä Ahjolan päiväkoti yksityiselle keinottelijalle. Onneksi saimme estettyä jo vanhusten hoivapalveluiden myyminen kiinteistöineen kauhupörssifirma Attendolle!

Tuulivoimaloita aiotaan rakentaa Haapavedelle pahimmassa tapauksessa jopa 130 kappaletta. Tuulivoimala-asia jakaa kuntalaisten mielipiteitä voimakkaasti. Toiset vastustavat ja toiset puolustavat. Otetaan esimerkiksi Puutionnevan tuulivoimapuistohankkeen 4 voimalaa. Keskustavaltuutettu kiersi kavereidensa kanssa alueen kotitalouksia ja keräsi nimiä adressiin tuulivoimaloita vastaan. 560 allekirjoitti adressin ja vain 10 oli rakentamisen kannalla eli ei allekirjoittanut. Mistä tämän pitäisi kertoa päättäjille, jotka edustavat kuntalaisia päätöksenteossa? Eikö se ole suora signaali, että tuulimyllyjä ei haluta? Perussuomalaiset ovat asettuneet tässäkin asiassa kuntalaisten enemmistön taakse ja eivät hyväksy tuulivoimalarakentamista asutusten lähettyville.

Keskusta oli kuukausia itsekin hylkäämässä tuulivoimalasuunnitelmat. Piti olla viimeinen äänestys hallituksessa, kun keskusta ja perussuomalaiset yhdessä ilmoittivat, että eivät halua tuulivoimaloita vaihemaakuntakaavaan. Vain 2 vasuria ajoi asian puolesta ja 8 hallituksen jäsentä vastusti. Asia oli jo menossa äänestykseen, kun kaupunginjohtaja Antti-Jussi Vahteala teki jotain odottamatonta. Hän vaati keskustan ryhmän puhutteluun. Kokoomus jäi kepun seuraksi, kun perussuomalaiset ja vasemmisto ajettiin ulos hallituksen kokoushuoneesta. Tämän ei pitäisi olla mahdollista. Kaupunginjohtajan olisi pitänyt kertoa kaikille hallituksen jäsenille samat asiat, kun kerran päättämässä olimme ja asia oli menossa jo äänestykseen. Tällä teolla kaupunginjohtaja osoitti olevansa keskustan käsikassara eikä koko kaupungin kaupunginjohtaja. Virkamiehet eivät saisi harjoittaa poliittista ohjausta ja vaikuttamista johonkin tiettyyn puolueeseen niin kuin Vahteala tässä tapauksessa teki. Niinpä Vahtealan ripityksen jälkeen päätettiinkin asia jättää pöydälle ja järjestää kuntalaisten kuulemistilaisuus asiassa. Tämä sovittiin piettäväksi Mieluskylän koululla, koska sen alueen ihmisiä asia koski kaikkein voimakkaimmin. Miten kävikään. Vahteala osoitti jälleen raadollisuutensa ja halunsa vaikuttaa kuulemistilaisuuden lopputulokseen. Hän järjestikin päätöksen vastaisesti kuulemistilaisuuden kaupungintalolle ilmeisesti lolettaen, että kirkonkyläläisiltä saisi tukea hankkeelle. Sali tuli tupaten täyteen ihmisiä. Tilaisuuden loppupuolella pyysin vapaaehtoisen kädennostoäänestyksen, mitä mieltä paikalle tulleet olivat asiasta. Voi sanoa, että 10 prosenttia vastusti ja ehkä yksi tai kaksi kättä nousi puolustamaan hanketta. Myös keskustan valtuustoryhmässä oli asiasta äänestetty ja vastustajat voittivat äänestyksen. Ihmetykselle ei ole rajoja, kun seuraavassa kokouksessa kepu käänsi kuitenkin takkinsa kyläläisiä ja omaa valtuustoryhmäänsä vastaan jä äänesti hallituksessa vaihemaakuntakaavan puolesta tuulivoimaloineen.

Järki ei riitä selittämään mitä oikein tapahtui. Uhkailtiinko? Kiristettiinkö? Painostettiinko? Lahjottiinko? Vai mitä kulisseissa tapahtui? Kuitenkin takinkääntö tapahtui nopeasti ja vastoin kaikkia demokratian pelisääntöjä. Sanonta ”keskusta pettää aina” piti jälleen paikkaansa.

Edessä on siis luvassa kovaa vääntöä politiikan saralla kotikentällä. Me perussuomalaiset tulemme jatkamaan typeryyksien vastustamista. Lakisääteiset palvelut on turvattava ja ei-lakisääteisiin on puututtava. Myös hallituksen omat menot on saatava kuriin. Siellä on todella paljon höylättävää, mutta siihenhän kepu ei suostu, kun joutuisi kaventamaan omaa mukavuusaluettaan. Myöskin joidenkin kaupoungille kuulumattomien palveluiden uudelleen tarkastelua tulee suorittaa. Paluu kaupungin järjestämistä palveluista yhdistysten ja järjestöjen talkoilla tuottamiin palveluihin on vahvasti mietittävä jne.

Mutta eipä tässä tällä kertaa enempää. Äänestämällä perussuomalaisia tulevissa kuntavaaleissa, voit vaikuttaa julkisten lakisääteisten palveluiden turvaamiseen Haapavedellä jatkossakin.

Terveisin:

Ilkka Repo